عبارتی را جهت جستجو وارد کنید

کافئین و معجزه ی چربی سوزی

استراتژِ های مصرف کافئین برای ورزشکاران

کافئین یک آلکالوئید از خانواده متیل‌گزانتین‌ها می باشد که خواص آن به ترکیباتی چون  تئوفیلین و تئوبرومین  شبیه است. کافئین خالص به صورت یک پودر سفید رنگ تلخ می باشد.

کافئین به عنوان یک ترکیب محرک سیستم عصبی شناخته شده است. این ماده شیمایی بصورت طبیعی در خوراکی هایی چون قهوه، کاکائو و چای یافت می شود.

در سال ها گذشته بر روی این ترکیب مطالعات بسیاری صورت گرفته است. نتایج حاصل از مطالعات از فواید متعدد این ترکیب خبر می دهند. فوایدی به غیر از افزایش هوشیاری و تمرکز که اصلی ترین علت مصرف این ترکیب شیمیایی می باشند.

از جمله علل مصرف مکمل کافئین توسط ورزشکاران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)       تحریک لیپولیز و چربی سوزی

 کافئین با افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب و گلیکوژنولیز نقش موثری در چربی سوزی و کاهش وزن دارد. در مطالعات دیده شده است که کافئین می تواند، میزان متابولیسم پایه را 3 تا 11% افزایش دهد.

همچنین کافئین به آزادسازی چربی ها از درون سلول های چربی کمک می کند. افزایش آزادسازی چربی ها به معنای استفاده بیشتر از چربی ها به عنوان سوخت است.

2)      بهبود عملکرد ورزشی

مکمل هایی که به بهبود عملکرد ورزشی کمک می کنند به اندازه مکمل هایی چون وی پروتئین اهمیت دارند. چرا که این مکمل ها به افزایش کیفیت تمرین ها و در نتیجه افزایش بهره وری از تمرین کمک می کنند.

کافئین در ورزش های استقامتی، استقامت بدن و در ورزش های سرعتی، سرعت و قدرت عضلانی را افزایش می دهد.

ورزشکاران هوازی به منظور افزایش ظرفیت هوازی نیز از این مکمل کافئین استفاده می نمایند.

بهترین نحوه مصرف کافئین به منظور کاهش وزن:

پیشنهاد می شود به منظور کاهش وزن و چربی سوزی، دوز روزانه کافئین مصرفی خود را به دو یا سه دوز تقسیم کنید. یک یا دو دوز یا یک تا نیم ساعت قبل از فعالیت بدنی خود مصرف نمایید.

پیشنهاد می شود کافئین را از ساعت 5-6 بعدالظهر به بعد استفاده ننمایید چرا که خواب شما را مختل می کند. اختلال در خواب اشتهای شما را افزایش می دهد.

برای کافئین دوره های استراحت در نظر بگیرید و  در آن زمان ها از مکمل های چربی سوز دیگری استفاده نمایید.

بهترین نحوه مصرف کافئین به منظور بهبود عملکرد ورزشی:

می توانید 200 میلی گرم کافئین را 30 دقیقه قبل از تمرین مصرف نمایید.

مقادیر بیشتر از 400 میلی گرم کافئین، تاثیر عکس بر عملکرد ورزشی دارد.

مواردی که باید در مصرف کافئین احتیاط کنند؟

زنان باردار و شیرده، زنانی که قصد بارداری دارند، کودکان و افراد حساس به کافئین مجاز به دریافت مکمل کافئین نیستند.

افرادای دارای فشارخون و بیماری های قلبی مجاز به دریافت کافئین نمی باشند.

دوز مجاز مصرف کافئین برای نوجوانان کمتر از 100 میلی گرم در روز می باشد.

همچنین افرادی که سردردهای میگرنی را بصورت متداول تجربه می کنند، مجاز به دریافت مکمل کافئین نیستند.

 

 

 

 

 

 

برای مشاوره آنلاین کلیک کنید .

تمامی حقوق این و بسایت محفوظ و متعلق به داروخانه ی فردوسی میباشد.

طراحی توسط شرکت طوسی