عبارتی را جهت جستجو وارد کنید

آهن برای جنین و مادر

میزان آهن مورد نیاز در دوران بارداری

مادران باردار نسبت به دیگران نیاز به مقدار بیشتری آهن در بدن خود دارند، که برای سلامت جنین و خود مادر در دوران بارداری و پس از آن امری حیاتی به حساب می آید.

در دوران بارداری مقدار خون 50% افزایش پیدا می کند که در این مقدار از حجم خون نیاز به جذب مقدار بیشتری از آهن می باشد.

در کنار این، جنین و جفت هم روزانه به این ویتامین نیاز دارند، و آهن مورد نیاز خود را از بدن مادر تامین می کنند.

 در بین زنان کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری بسیار شایع بوده و اکثر مادران پس از گذشت 3ماه از بارداری ذخایر آهن خود را از دست می دهند.

بدن یک مادر نزدیک به 30میلی گرم آهن در روز نیاز دارد که تامین این حجم از ویتامین آهن از راه رژیم غذایی بسیار سخت بوده و نیاز به مصرف مواد غذایی سرشار از آهن می باشد.

(البته در دوران بارداری مصرف جگر که یکی از منابع آهن می باشد به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا وجود مقدار  زیادی از ویتامینA در جگر می تواند مشکلات بسیار جدی ای را برای جنین شما به وجود آورد)!

به همین سبب مصرف یک مکمل غذایی حاوی مقدار کافی ای از آهن می تواند از کاهش مقدار این ویتامین در بدن شما جلوگیری کند.

این امر موجب شده تا تقریباً تمامی دکتر ها مصرف مکمل های حاوی آهن را در دوران بارداری توصیه کنند.

عوارض ناشی از کمبود آهن برای کودک و مادر

در بدن مادران ابتدا جنین است که سهم خود از آهن موجود را بر می دارد.

اما اگر ذخایر آهن در بدن شما به پایان برسد طبیعتاً جنین نیز با کمبود این ویتامین رو به رو می شود

که می تواند بیماری هایی نظیر کم خونی را در دوران کودکی برای فرزند شما به وجود آورد.

علاوه بر این کم خونی در 6 ماه ابتدایی بارداری می تواند مونجر به زایمان زودرس شود

و یا نوزاد شما در هنگام تولد کمتر از میزان  طبیعی وزن داشته باشد.

مادرانی که دچار کمبود آهن هستند خونریزی در هنگام زایمان می تواند برایشان مشکل ساز شود تا جایی که چند روز بیشتر در بیمارستان بستری شوند.

کمبود ویتامین آهن بر روی توان فیزیکی و ذهنی نیز بسیار موثر است.

خستگی، بی حالی، عدم تمرکز، ضعف حافظه، ناتوانی در مقابله با عفونت ها و بسیاری از این مسائل می تواند در اثر کمبود ویتامین آهن باشد.

جذب آهن

یکی از راه های جذب آهن مصرف منابع طبیعی آن نظیر

  • گوشت
  • سبزیجات(به خصوص اسفناج)
  • حبوبات
  • میوه(توت، زردآلو، کشمش، هندوانه، انگور، پرتقال)
  • بادام زمینی
  • و غللات می باشد.

اما اگر دریافت 30میلی گرم آهن در روز از طریق رژیم غذایی برای شما مشکل است می توانید از مکمل های غذایی که بسیاری از پزشکان در دوران بارداری تجویز می کنند استفاده کنید.

ویتامین C نیز به جذب هر چه بیشتر آهن در بدن کمک شایانی می کند. پس مصرف یک نوشیدنی سرشار از ویتامین C با قرص آهن به جذب هرچه بیشتر آن کمک می کند.

کلسیم مانع جذب آهن

اگر مکمل های حاوی کلسیم و آهن مصرف می کنید

باید وقفه کافی در زمان مصرفشان قرار دهید.

زیرا کلسیم از جذب آهن در بدن جلوگیری می کند، بنا بر این خوردن قرص آهن با شیر بی فایده است و از تاثیر آن می کاهد.


بهترین مکمل های آهن 

برای مشاوره آنلاین کلیک کنید .

تمامی حقوق این و بسایت محفوظ و متعلق به داروخانه ی فردوسی میباشد.

طراحی توسط شرکت طوسی